Agressió homòfoba del públic a Fades a Vilassar de Mar
El grup mallorquí Fades ha denunciat que aquest dimarts van patir una agressió homòfoba en directe. Els fets van succeïr en el context de la festa major de Vilassar de Mar, anomenada la Rierada, al Maresme. Mentre feien el seu concert, se’ls hi va llençar glaçons fins a tres vegades. Això va obligar a les artistes a aturar l’actuació. Finalment, van decidir suspendre el concert.
Segons han explicat en un comunicat a xarxes, aquest és el tercer concert de la gira 2026 en que pateixen algun tipus d’agressió per part del públic dels deu realitzats. «Tot això acompanyat d’amenaces i un odio generalitzar per xarxes». Justament, ara fa uns mesos, el grup ha haver de parar i deixar a mitges el concert a Vilassar de Dalt.
Volem denunciar públicament els atacs LGTBfòbics d'alguns assitents al concert d'ahir a Vilassar de Dalt i la incompetència de l'equip de seguretat i la manca d'un pla d'acció en vers atacs LGTB-fòbics. Prou. Volem tocar en espais segurs✊⛔️
— FADES (@fadesfadesfades) May 1, 2026
Tanmateix, aquesta és la segona agressió denunciada públicament aquesta setmana, a la comarca del Maresme.
Auge reaccionari
El grup atribueix aquests atacs al fet de ser persones queer i de defensar la llengua i la cultura catalanes. «Patim l’auge de l’extrema dreta directament», han assegurat al comunicat.
L’agressió s’emmarca en un context de crisi capitalista que impulsa el creixement de la violència reaccionària. L’Observatori contra l’LGTBI-fòbia va registrar el 2025, 353 incidències per LGTBI-fòbia, un 11% més respecte al 2024. Aquesta ha estat la xifra més alta des que es recullen dades i el tercer any consecutiu que se superen les 300 incidències. Exemples en són l’agressió LGTB-fòbica a Lleida al febrer o l’acte del Col·legi de Metges en una jornada sobre salut mental.
La banda afirma, però, que continuarà actuant i reivindicant la seva presència als espais públics. Per la seva banda, l’entitat organitzadora ha emès un comunicat condemnant els fets.