Circ parlamentari i negoci immobiliari: encara queda partit
Primer el PP i, després el PSOE, s’han afanyat aquest inici de setmana a presentar els seus plans d’habitatge. Una desena de mesures, en cada cas, que estan utilitzant per escenificar una batalla ideològica. Tradicionalment identificats com els dos pols oposats de la política espanyola, les seves picabaralles busquen atraure el suport d’una opinió pública cada cop més preocupada per la qüestió de l’habitatge, que ja és el segon problema que més preocupa a la societat segons l’última enquesta del CIS (només per darrere de la política). Però tot plegat, teatro del bueno.
La construcció d’habitatge i els incentius fiscals a propietaris són les mesures estrella d’aquests plans. El PSOE, concretament, promet una excempció del 100% en l’IRPF als propietaris que lloguin per preus dins l’índex de referència. És a dir, a més d’estar extraient rendes enormes pels històrics preus del lloguer, els rendistes no pagaran impostos. Una altra mesura ben cridanera, la de limitar la compra d’habitatge als estrangers extracomunitaris no residents a Espanya, té nombrosos forats que la invaliden: primer, no afecta als compradors de països de dins la Unió Europea, que constitueixen un percentatge significatiu dels compradors, com ara alemanys i francesos; segon, no afecta en gran mesura a empreses, també una part significativa dels compradors, que poden operar a través de filials espanyoles.
Però no ens centrem en les mesures concretes. Si bé existeixen diferències entre els dos plans d’habitatge, comparant els dos paquets de mesures identifiquem una qüestió de fons que cap dels dos toquen, el consens inalterable: la rendibilitat del negoci immobiliari. En cap de les mesures presentades es posa en qüestió que els rendistes puguin continuar extraient grans rendibilitats del seu patrimoni. Tot al contrari. Cada petita engruna concedida a petits sectors de la classe mitjana empobrida de l’Estat espanyol es compensa de seguida amb tones de rebaixes fiscals, subvencions directes i legislacions que aporten major protecció als propietaris.
I això és el que fa impotents els plans de les dues forces polítiques. Es tracta, més aviat, d’una performance política que els permet disputar-se les intencions de vot de la població, i no de plantejar solucions reals i efectives al problema de l’habitatge. I és que pagar una llar és un calvari per cada cop més sectors de la classe treballadora del país, i aquest problema no començarà a resoldre’s fins que hi hagi una baixada dràstica dels preus (tant de compra, com de lloguer). Una cosa que no comportarà cap dels dos paquets de mesures presentats. Perquè no, per molt que el govern PSOE-Sumar així ho vengui, l’habitatge de protecció oficial no és assequible. Segueix estant fora de l’abast de la classe treballadora amb les rendes més baixes. I, de fet, aquesta és la més afectada pel problema de l’habitatge, especialment les llars més joves i les formades per persones migrants. Són les més afectades per una devaluació salarial galopant que ens fa més pobres ara que abans de la crisi del totxo, amb uns preus de consum (inclòs el de l’habitatge) que han augmentat molt més que el que ho han fet les nòmines. Concretament, els lloguers han pujat 23 vegades més que els sous els darrers 10 anys.
Abaixar dràsticament els preus de l’habitatge és una mesura que el govern, sigui quin sigui el seu signe polític, no pot realitzar. I això és així perquè per molt que intentin mostrar-se com a pols polítics oposats, PSOE i PP formen part del mateix partit: el del capital, el dels propietaris, el dels amos de les grans constructores. I les seves mesures polítiques estaran dissenyades sempre des d’una premissa, que és la de fer de l’habitatge un negoci robust pels seus inversors. Un negoci que, de fet, alimenta també les arques de l’Estat i que en constitueix un dels seus majors pilars.
Sumar és perfectament conscient de tot plegat i hi participa (igual que tot el bloc de legislatura, incloent ERC, Podemos o Bildu). Des de la incapacitat de promoure una baixada palpable de preus, Yolanda Díaz performa grans gesticulacions perquè els confonguem per oposició i oblidem que són Govern. Així, manté viva la perillosa il·lusió que, amb les mesures d’aquest govern tan progressista acabarà el problema, i de pas, es mantenen un temps més al poder. Aquesta és la funció de l’actual ala esquerra del partit del capital a l’Estat: a través de la instrumentalització de les demandes dels agents socials i la desactivació del conflicte, estabilitzar un govern que està aplicant mesures regressives.
Faríem bé, doncs, de prendre’ns les seves disputes com part del circ electoral que tenen muntat, per poder veure que al final, un cop més, aquest partit, el del capital, no té res per a nosaltres, per a la classe treballadora. Una classe que necessitem, urgentment, que el preu de l’habitatge caigui, a diferència dels altres, que necessiten, urgentment també, protegir les seves inversions i augmentar-ne la rendibilitat. Un estira i arronsa que fa totalment incompatible l’habitatge com a dret i com a negoci. Dos interessos contraposats, irreconciliables.
I aquí el principal problema és que mentre ells tenen el seu partit, que els protegeix i els representa, que d’una forma o una altra treballa incansablement des de la política professional per procurar l’escenari més adequat, nosaltres no en tenim pas de partit. Estem venuts a una gent que ens diu representar a través d’engrunes mentre aproven lleis que acceleren desnonaments, apuntalen preus en màxims històrics i subvencionen al capital privat amb models públic-privats de construcció.
Arriba un 2025 amb noves pujades de preu, amb un problema d’habitatge ja no només a nivell espanyol, sinó europeu, i amb Barcelona i Madrid entre les ciutats del món on més esforç comporta pagar un lloguer. En aquest context, el seu partit, el del capital, no acabarà amb el negoci immobiliari, tot al contrari: el salvaguardarà al màxim. Només ens convé a nosaltres acabar amb ell, per avançar cap a un habitatge universal, gratuït i de qualitat, amb tot el que això implica.
Que, com a classe, ens desfem d’aquesta suplantació d’interessos, dels nostres pels seus, és potser la contribució més important que podem fer des del sindicalisme d’habitatge durant els propers mesos. Haurem d’aprofitar la centralitat mediàtica de la qüestió i les noves mobilitzacions per desemmascarar l’arrel del problema, enfortir els sindicats d’habitatge, el nostre poder i les eines de negociació i, especialment, deixar clar que encara queda joc i que no podem coexistir: o ells o nosaltres.