Skip to main content
Un mitjà per la lluita de classes

Denuncien el tràfic israelí a través del port de Barcelona

Diverses denúncies apunten que la companyia ZIM podria estar implicada en el trànsit de material que podria ser usat en arsenals o indústria militar d’Israel passant pel port de Barcelona.


12 de setembre de 2025

ZIM Integrated Shipping Services és una companyia de transport marítim israeliana de contenidors, que opera connectant ports del Mediterrani, Amèrica del Nord a través de línies regulars de contenidors. Aquest matí, el port de Barcelona s’ha despertat amb una pintada a la bocana sud on hi posa “No ZIM” acompanyat d’una gran bandera de Palestina.

Durant el mes de juny i juliol d’aquest any hi va haver protestes de la Comunitat Palestina de Catalunya que denunciaven que el vaixell ZIM LUANDA que va sortir de Barcelona l’1 de juliol de 2025 es dirigia a Haifa carregat d’acer. L’empresa siderúrgica d’origen basc Sidenos, portava una càrrega de 122 tones d’acer destinat a Israel Military Industries (IMI), una empresa part del grup militar Elbit Systems que és conegut per fabricar armament per l’exèrcit israelià.

També hi ha hagut denúncies sobre les escales regulars de vaixells ZIM. Segons alguns informes aquests porten material militar o “dual-use” cap a Israel passant per ports com Barcelona i València. Alguns informes apunten que aquestes escales formen part de les rutes habituals de la flota ZIM. Fins al moment, hi ha evidències i dubtes entorn la col·laboració del port de Barcelona amb l’empresa armamentística israeliana.

Quines evidències hi ha?

Que ZIM té vaixells, per exemple el Zim Luanda, que han navegat des del port de Barcelona carregats amb acer, com la càrrega de Sidenor, i destinats potencialment a empreses de defensa israelianes [1]. Que hi ha protestes ciutadanes, polítiques i denuncies judicials demanant que es prohibeixi aquest tràfic, o que s’investigui [2]. Finalment, el Port de Barcelona afirma que no té constància que la mercaderia carregada violi la normativa vigent, i que el Zim Luanda és un vaixell de línia regular de ZIM, no contractat específicament per transportar matèria militar [3].

Informació a debat

No està clar que tota la càrrega d’acer s’estigui usant per armament, tot i que IMI és fabricant militar. Hi ha debat sobre la informació del consignatari, la finalitat exacta de la mercaderia, els permisos legals requerits. En quant a les competències legals del Port de Barcelona, si pot impedir l’entrada o sortida d’un vaixell per la finalitat exacta de la mercaderia. El port sosté que només pot fer-ho en casos de risc per salut pública, seguretat, medi ambient.

[1] https://www.europapress.es/catalunya/noticia-sale-barcelona-barco-preve-transportar-acero-israel-20250701180026.html

[2] https://www.lavanguardia.com/politica/20250627/10834330/erc-comuns-cup-instan-bloquear-barco-carga-empresa-armas-israeli.html

[3] https://www.europapress.es/catalunya/noticia-barcelona-recuerda-puerto-pleno-aprobo-impedir-atraquen-barcos-armas-israel-20250627152157


Contingut relacionat