Skip to main content
Un mitjà per la lluita de classes

Ordres d’expulsió i detencions als residents de l’antiga Fàbrica Simón

El Sindicat d’Habitatge de Girona i diverses entitats denuncia l’actuació policial, amb la complicitat dels governs municipal, català i estatal.


24 de juny de 2026

La secció local del Sindicat d’Habitatge Socialista de Catalunya (SHSC) a Girona i diverses entitats denuncien l’operació policial del passat divendres a l’antiga Fàbrica Simon. El dispositiu ha estat coordinat amb agents de la Policia Nacional, els Mossos d’Esquadra i la Policia Local, en el marc del pla Kanpai. Aquest s’ha saldat amb 35 persones identificades i 88 antecedents acumulats entre totes elles.

Ara fa dos mesos, l’Ajuntament de Girona va iniciar els tràmits per desnonar els residents de l’abandonada Fàbrica Simón. Els residents, amb el suport del SHSC, Som Sostre, Cacau i Negritud i més d’una trentena d’entitats, van organitzar-se per exigir una alternativa residencial. En aquest sentit, exigien que es facilités el padró social i s’aturés la criminalització de la pobresa, així com la fi de la via judicial i policial en aquesta situació.

Gestió policial de l’emergència de l’habitatge

Malgrat que l’ajuntament va afirmar el seu «compromís amb els residents», no ha donat cap resposta resolutiva en aquests mesos. Segons denuncien les organitzacions «no només no hi ha alternativa; l’Ajuntament ha fet veure que les persones que hi viuen no existeixen». Aquest divendres, els cossos policials van identificar, detenir i decretar ordres d’expulsió.

Amb aquesta «gestió policial de l’emergència de l’habitatge», apunten, no s’està abordant el que consideren el veritable problema. A més, també alerten que les identificacions i antecedents d’aquestes actuacions poden impedir processos de regularització administrativa en el marc de la normativa d’estrangeria vigent.

La crisi de l’habitatge

La crisi de l’habitatge s’agreuja de forma sostinguda i arreu. Mentre els empresaris impulsen el negoci de l’habitatge amb la complicitat dels polítics, els lloguers arriben a màxims històrics. Aquesta asfíxia es conjuga amb l’encariment de la vida i la pèrdua generalitzada de poder adquisitiu. El sensellarisme creix en ciutats amb milers de pisos buits i la resposta institucional oscil·la entre la inacció i la repressió.

Aquesta situació, alhora, qüestiona el rumb de la CUP Girona, que sembla haver iniciat una nova etapa marcada per l’adopció de formes i marcs discursius dretanitzats de la política institucional. La direcció nacional de la CUP-Països Catalans encara no s’ha posicionat públicament sobre aquest i la resta de desallotjaments impulsats anteriorment pel govern municipal.

En aquesta situació, les organitzacions han denunciat en un comunicat l’ús de les polítiques d’excepció i d’estrangeria i la criminalització de la pobresa. Alhora, han assenyalat responsabilitats: al PSC com a responsable de l’Estat i la Generalitat i al govern municipal de Guanyem, Junts i ERC per la seva complicitat. Així, han exigit la suspensió de les mesures cautelars i les ordres d’expulsió. «S’han creat moltes línies vermelles. No sou còmplices de la misèria de la classe treballadora, sinó que en sou part activa», han sentenciat.


Contingut relacionat