La DANA evidencia el sense sentit de l’ampliació de l’aeroport del Prat
El passat dilluns 4 de novembre el Baix Llobregat i el Barcelonès rebien els avisos de protecció civil alertant d’una situació meteorològica de perill. Al Prat de Llobregat van caure, segons l’AEMET, quasi 150 l/m² en poca estona, deixant carrers inundats a la ciutat i una situació crítica a l’aeroport: goteres considerables, pàrquings amb un pam d’aigua, pistes convertides en piscina i retards, desviació, cancel·lació i ajornament de vols.
La situació provocada per les pluges torrencials a l’aeroport posen de manifest els riscos d’ampliar unes instal·lacions situades en una zona potencialment inundable. Més enllà de promoure la defensa dels espais naturals ja existents i tensats, com és el cas de la Ricarda, els efectes de la DANA evidencien que cal planificar i pensar els espais tenint en compte també la realitat actual, marcada pels efectes crisi climàtica. Una crisi que pateix especialment la classe treballadora.
L’ampliació de l’Aeroport del Prat, juntament amb el Hard Rock, s’ha convertit en un dels projectes clau del PSC des del nomenament de Salvador Illa com a president de la Generalitat. Aquesta iniciativa es trobava paralitzada des del 2021, quan el Govern i pels ajuntaments implicats van rebutjar la proposta d’ampliació presentada per Aena. El setembre passat, però, el govern d’Illa va decidir reprendre el projecte, malgrat la seva afectació sobre diverses hectàrees d’espais protegits. A aquesta controvèrsia s’hi afegeix ara el fet que la reforma suposaria construir en zones inundables, posant en risc directe la seguretat tant dels treballadors de l’aeroport com dels viatgers.