Skip to main content
Un mitjà per la lluita de classes

Ciberatac a Dulcesol: les conseqüències d’una gestió negligent

Un ransomware paralitza la producció de Dulcesol, posant en evidència la manca d’inversió en ciberseguretat i precaritzant encara més les condicions laborals dels seus treballadors.


31 de gener de 2025

Dilluns 20 de gener, els sistemes informàtics de Dulcesol es van apagar de cop. Fonts properes a aquesta empresa, productora de brioixeria i pastisseria industrial, apunten que el motiu va ser un atac de ransomware, un tipus de software maliciós que xifra dades i bloqueja sistemes fins que es paga un rescat. L’atac hauria afectat totes les fàbriques de l’empresa, provocant una aturada generalitzada de la producció i sumint la companyia en el caos.

El desastre informàtic no és cap sorpresa. Dulcesol arrossega des de fa anys un model de gestió basat en la reducció de costos a qualsevol preu. Fonts consultades asseguren que l’empresa utilitza programes obsolets, amb sistemes que tenen dècades d’antiguitat i amb un manteniment deficient, fet que ha deixat les seves xarxes exposades a aquest tipus d’atacs.

La resposta empresarial: desinformació i precarietat

Després de l’atac, la direcció de Dulcesol va optar pel silenci. Es va evitar donar informació clara als treballadors i es va intentar minimitzar l’impacte de la crisi. Segons fonts properes, fins i tot es van fer trucades a mitjans de comunicació perquè retiressin notícies sobre el succés. L’objectiu? Amagar la falta d’inversió en seguretat i evitar una crisi de reputació per una empresa amb aspiracions a ser un referent tecnològic dins el sector.

Mentrestant, l’empresa es plantejava aplicar un ERTO a tota la plantilla, excepte al departament d’informàtica, que es va veure obligat a treballar a contrarellotge per revertir la situació. La precarietat i l’externalització dels serveis informàtics han complicat encara més la recuperació, ja que fins i tot dins de l’empresa ningú tenia el control total sobre els sistemes afectats.

Una recuperació basada en la sort, no en la prevenció

El caos ha durat una setmana sencera. Dilluns 27 de gener, la producció es començava a recuperar, especialment a la fàbrica de Villalonga, on els sistemes funcionaven al 80-90%. Fonts internes apunten que la companyia ha tingut “sort”: es van trobar còpies de seguretat ocultes i alguns programes es van poder recuperar des d’ordinadors locals.

Dulcesol ha contractat una empresa de ciberseguretat per gestionar la crisi, mentre que durant tota la setmana passada la planta de Villalonga funcionava amb mètodes exclusivament analògics. La realitat, però, és que l’empresa sempre ha apostat per l’estalvi en lloc de la protecció, deixant els seus sistemes i treballadors exposats.

Una crisi que evidencia el model Dulcesol

El que ha passat amb aquest atac no és un cas aïllat, sinó un reflex d’un model empresarial basat en la precarietat. La manca d’inversió en seguretat és una mostra més de com Dulcesol prioritza el benefici econòmic per sobre de la protecció dels seus sistemes i la seguretat laboral dels seus treballadors. El problema no és l’atac en si, sinó la manca de preparació i la negligència d’una empresa que, en comptes d’invertir en seguretat, ha preferit mirar cap a una altra banda fins que ha estat massa tard.


Contingut relacionat